تبليغات تبليغات تبليغات خرید هاست ارزان

آیا در خانواده خود کسی را دارید که سابقه ابتلا به بیماری سرطان تخمدان داشته باشد؟ در چنین حالتی امکان به وجود آمدن این سرطان در شما بیشتر از سایر افراد است؛ زیرا یکی از عوامل مهم در ایجاد این بیماری ژنتیک افراد است که قابل به ارث رسیدن است. این بیماری یکی از سرطان‌های شایع در زنان است که ابتدا از لوله‌های رحم آغاز می‌شود و در صورت عدم تشخیص به درون رحم نیز راه پیدا می‌کند. پزشکان برای تشخیص این سرطان از آزمایش CA125 استفاده می‌کنند. در این مقاله به معرفی بیشتر این آزمایش، نحوه تفسیر و عوامل موثر بر آن می‌پردازیم.

 

آزمایش CA125 چیست؟

این آزمایش میزان پروتئینی به نام CA125 را در خون شما اندازه‌گیری می‌کند. میزان پروتئین CA125 در بسیاری از زنان مبتلا به سرطان تخمدان بالا است و پزشک به کمک این آزمایش احتمال وجود این سرطان را بررسی می‌کند. تخمدان‌ها غدههای تولید مثل زنان هستند که تخمک‌ها را نگهداری می‌کنند و هورمون‌های زنانه را تولید می‌کنند. سرطان تخمدان زمانی اتفاق می‌افتد که رشد سلولی کنترل نشده در تخمدان زن وجود داشته باشد.

 

از آنجایی که میزان بالای CA125 می‌تواند نشانه بیماری‌های دیگری به غیر از سرطان تخمدان نیز باشد، این آزمایش برای غربالگری زنانی که در معرض خطر کم این بیماری هستند استفاده نمی‌شود. آزمایش CA125 اغلب بر روی زنانی انجام می‌شود که قبلا سرطان تخمدان آن‌ها تشخیص داده شده‌است یا احتمال قابل توجهی برای ابتلا به این بیماری داشته باشند. این آزمایش برای افرادی که سرطان آن‌ها تشخیص داده شده است کمک می‌کند که بفهمند آیا درمان سرطان موثر بوده است یا اینکه آیا سرطان آن‌ها پس از اتمام دوره درمان عود کرده است یا خیر.

آزمایش ca125 چیست

دلایل انجام آزمایش CA 125

آزمایش CA 125 ممکن است برای تشخیص یا کنترل موارد زیر استفاده شود:

  • کنترل درمان سرطان تخمدان. اگر میزان CA125 کاهش یابد، معمولا به این معنی است که درمان موثر بوده است.
  • بررسی عود کردن سرطان پس از درمان
  • غربالگری زنانی که در معرض خطر بالای سرطان تخمدان هستند.

 

چه کسانی باید آزمایش CA125 را انجام دهند؟

اگر در حال حاضر برای سرطان تخمدان تحت درمان هستید، ممکن است به آزمایش CA125 نیاز داشته باشید. پزشک شما ممکن است در فواصل منظم این آزمایش را تجویز کند تا موثر بودن درمان شما را بررسی کند.

 

همچنین در صورتی که عوامل خطر خاصی برای سرطان تخمدان دارید، ممکن است به این آزمایش نیاز داشته باشید. اگر علائم یا شرایط زیر را دارید  بهتر آزمایش CA 125 را انجام دهید:

  • یکی از افراد خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان تخمدان داشته باشد. این بدین معنا است که ممکن است شما نیز دارای ژن این سرطان باشید. این ژن‌ها با نام‌های BRCA 1 و BRCA 2 شناخته می‌شوند.
  • قبلا سرطان رحم، سینه یا کولون داشته‌اید.

حد نرمال آزمایش ca125

حد نرمال آزمایش CA 125 چقدر است؟

حد نرمال آزمایش CA125، صفر تا ۳۵ واحد در میلی‌لیتر است. در حالی که اگر میزان CA 125 در خون فرد بالاتر ۳۵ واحد باشد، ممکن است نشانه سرطان تخمدان باشد، اما همیشه به این معنی نیست که فرد مبتلا به سرطان است. میزان CA 125 بالاتر از ۳۵ می‌تواند نشانه‌ای باشد که پزشک به بررسی‌های بیشتر بپردازد.

 

تفسیر آزمایش CA125 و تشخیص سرطان تخمدان

اگر تحت تاثیر عوامل سرطان تخمدان قرار گرفته‌اید و نتایج آزمایش شما میزان بالای C125 را نشان می‌دهد، ‌می‌تواند نشانه سرطان باشد. اما ممکن است نشانه یک بیماری غیرسرطانی نیز باشد، مانند:

  • اندومتریوز: بیماری که در آن بافتی که به طور عادی در داخل یا خارج رحم رشد می‌کند. این بیماری می‌تواند بسیار دردناک باشد. همچنین ممکن است باردار شدن را سخت‌تر کند.
  • عفونت اندام‌های تناسلی زنان که معمولا در اثر یک بیماری مقاربتی مانند سوزاک یا کلامیدیا ایجاد می‌شود.
  • فیبروم رحم، رشد کیست غیر سرطانی در رحم
  • بیماری کبد
  • بارداری

اگر نتایج شما سطح بالای CA 125 را نشان می‌دهد، پزشک شما احتمالا آزمایش‌های بیشتری را برای کمک به تشخیص آن تجویز می‌کند. اگر در مورد نتیجه آزمایش خود سؤالی دارید با پزشک معالج خود مشورت کنید. اگر پزشک احتمال دهد که سرطان تخمدان داشته باشید، ممکن است شما را به یک انکولوژیست زنان ارجاع دهد.

 

اگر تحت درمان سرطان تخمدان هستید، ممکن است در طول درمان چندین بار مورد آزمایش قرار بگیرید. اگر آزمایش نشان داد که سطح CA125 خون شما کاهش یافته است، معمولا به این معنی است که سرطان به درمان پاسخ می‌دهد. اگر سطح آزمایش شما بالا رود یا ثابت بماند، ممکن است به این معنی باشد که سرطان به درمان پاسخ نداده است. همچین اگر درمان سرطان تخمدان خود را با موفقیت به پایان رسانده‌اید، میزان بالای CA125 ممکن است به معنای عود کردن سرطان باشد.

 

بهترین زمان برای آزمایش CA125

در دوره قاعدگی، سطح پروتئین CA125 در خون شما افزایش می‌یابد، بنابراین احتمالا پزشک به شما توصیه می‌کند که آزمایش را در این زمان انجام ندهید. اگر ابتلای شما به بیماری سرطان تخمدان تایید شده باشد پزشک در فواصل منظمی در طول دوره درمان این آزمایش را تجویز می‌کند.

برای انجام این آزمایش نیاز به ناشتایی وجود ندارد و در هر زمانی از شبانه‌روز می‌توانید این تست را انجام دهید. بعضی دارو‌ها می‌تواند بر نتیجه آزمایش تاثیر بگذارد. بنابراین قبل از آزمایش در مورد تمام داروهای مصرفی با پزشک خود مشورت کنید.

 

علائم بالا بودن CA125

اگر در مورد خطر ابتلا به سرطان تخمدان نگرانی‌هایی دارید، بهتر است که با یک متخصص زنان صحبت کنید. پزشک شما در مورد  سابقه سرطان یا هر عامل خطری که در خانواده شما وجود دارد سوال می‌کند. CA125 بالا می‌تواند نشانه ابتلا به سرطان پستان باشد که می‌تواند علائم زیر را به همراه داشته باشد:

  • درد لگن
  • تورم شکم
  • اختلال در اشتها
  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • تکرر ادرار
  • یبوست یا اسهال
  • بی‌نظمی در عادت ماهانه

بهترین زمان آزمایش ca125

انجام آزمایش CA125 در منزل با هومکا

در صورتی که در خانواده خود کسی را دارید که سابقه ابتلا به سرطان تخمدان دارد و یا اینکه قصد دارید میزان موفقیت درمان سرطان تخمدان خود را کنترل کنید، به شما توصیه می‌شود که آزمایش CA125 را انجام دهید. زیرا بهترین زمان برای آزمایش Ca 125، در مراحل اولیه بیماری است.

 

با استفاده از خدمات آزمایش در منزل هومکا می‌توانید به راحتی این آزمایش را در منزل خود انجام دهید. برای انجام تمام آزمایش‌های پزشکی تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی، می‌توانید با هومکا تماس بگیرید. همچنین برای تفسیر آزمایش‌هایی که قبلا انجام داده‌اید نیز می‌تواند از کارشناسان هومکا کمک بگیرید.

 

برای ثبت درخواست آزمایش در منزل در استان تهران و شهرهای کرج، شیراز، تبریز، اهواز، مشهد، رشت، قزوین و اصفهان می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرد یا به سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه کنید.

دسته بندی : رپرتاژ آگهی

لایف سرور تبليغات

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

انتشار یافته : بدون ديدگاه
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.