تبليغات تبليغات تبليغات خرید هاست ارزان

شاید برای شما جالب باشد که بدانید افراد زیادی در سراسر نقاط جهان وجود دارند مشکله ترس از پرواز به هر طریقی را دارند به همین علت از سفر کردن با هواپیما خودداری می کنند یا از بسیاری از تفریحات مانند بالن سواری را تجربه نمی کنند و حتی تلاشی هم برای تجربه و امتحان آن نخواهند کرد از هیچ کدام از وسایل حمل و نقل هوایی را استفاده نمی کنند.
می دانیم که سفر با هواپیما تجربه به یاد ماندنی و بسیار لذت بخش است و از طرف دیگر برای مسافت های بسیار دور و طولانی سفر با هواپیما بهترین انتخاب خواهد بود اما حداقل یک فرد در خانواده وجود دارد که به علت ترس از پرواز هرگز حمل و نقل هوایی را برای مسافرت های خود انتخاب نمی کند و ممکن است سایت خرید بلیط هواپیما برای بسیاری از این افراد نا آشنا باشد.اما نکته‌ای که در اینجا قابل اهمیت است راهی برای غلبه به این ترس از بین بردن خواهد بود که در ادامه به موضوع ترس از پرواز و راه های غلبه بر آن بیشتر می پردازیم.

 

سفر کردن با هواپیما خطر دارد؟

ممکن است این فکر به ذهن ما خطور کند که علت ترس برخی از افراد از پرواز کردن و سفر با هواپیما به خاطر مسائل امنیتی یا خطر سقوط هواپیما باشد.اما اگر کمی منطقی تر فکر کنیم به واسطه پیشرفت تکنولوژی و علم پرواز کردن امروزه دیگر جزو مسائل عجیب و پر خطر به شمار نمی رود. می توان گفت هواپیماها در عصر حاضر پیشرفت زیادی کردند و امکان به وجود آمدن هرگونه نقص فنی یا خطر سقوط هواپیما به شدت کاهش یافته است اما باز هم با این حال و با وجود آگاهی های زیاد در مورد هواپیما هنوز افرادی هستند اضطراب زیادی برای پرواز کردن دارند.لازم به ذکر است که ترس از پرواز می‌تواند از فوبیا داشتن به ارتفاع نیز نشات بگیرد.

 

ترس از پرواز چیست؟

اگر بخواهیم توضیح علمی و دقیقی از این موضوع بدهیم می توان گفت ترس از پرواز یعنی احساس هراس زیاد وحشت زدگی هنگام روبرویی با وسایل حمل و نقل هوایی مانند هواپیمای مسافربری بالگرد و جت شخصی وسایل تفریحی مانند بالن آن را آویوفوبیا یا اروفوبیا نیز می نامند.برای کسانی که به این اختلال مبتلا هستند حضور داشتن در فرودگاه یا حتی تصور پرواز با هواپیما می تواند به شدت استرس زا و مستر کننده باشد و علائم مختلفی مانند ضربان قلب شدید، اضطراب، تنگی نفس، حالت تهوع، لرزش اعضای بدن، احساس خفگی، تعریق زیاد یا حتی حمله پانیک دارد.

علت های ترس از پرواز

بهترین قسمت از موضوع به بررسی و توضیح برخی از نابهنجاری های روانی عامل ترس از پرواز به شمار می روند می پردازیم:
بلندی هراسی یا آکروفوبیا: روانشناسان اعتقاد دارند علت اصلی ترس از پرواز برای کسانی که به این اختلال مبتلا هستند در اصل به خاطر بلندی هراسی است که بیشتر در ناخودآگاه فرد مبتلا پنهان شده.برای این گونه از مبتلایان ابتدا باید برای درمان بلندی هراسی راهی پیدا کرد و سپس اقدام به درمان پرواز هراسی برای آن فرد مبتلا شود.

 

برزن هراسی یا آگورافوبیا: این نوع اختلال نام های مختلفی مانند بازار هراسی گذر، هراسی و آگورافوبیا دارد بیشتر افرادی نسبت داده می شود که هنگام حضور در محوطه های باز و مکان های شلوغ و پر ازدحام مانند مراکز خرید، فرودگاه ها و سینماها دچار ترس و اضطراب می شوند.از طرف دیگر قرار گرفتن در معرض تهدیدهای احتمالی در محیط های ناشناخته باعث ایجاد ترس به وجود آمدن افکار منفی و گاهی اوقات حمله پنیک در این افراد خواهد شد.

 

تنگنا هراسی یا کلاستروفوبیا: در این نوع اختلال وقتی افراد در مکان های تنگ و محدود و بسیار خلوت قرار می گیرند دچار ترس و اضطراب می شوند و در واقع می توان گفت تنگنا هراسی نقطه مقابل برزن هراسی است.برای این افراد سفر کردن با هواپیما کار دشواری خواهد بود زیرا هواپیما تمام خصوصیات یک مکان بستهو محدود را با خود به همراه دارد.

 

راه کارهای غلبه بر ترس از پرواز

با توجه به مطالبی که گفته شد ترس از پرواز ممکن است علت های مختلفی داشته باشد و اختلال های دیگر نشات گرفته باشد درمان علاوه بر این ترس بستگی به شدتی که در افراد مختلف ایجاد می‌کند دارد.اگر این ترس در فردی بسیار زیاد باشد توصیه می شود که به متخصص های اختلالات روانی مراجعه کند با روش های مختلفی مانند مواجهه سازی رفتار درمانی و دارو درمانی اقدام به از بین بردن این ترس کند.

ما در این مطلب راهکارهایی را پیشنهاد میدهیم که ممکن است برای غلبه به این ترس کمک چشم گیری کند و برای افرادی که این ترس درون آن ها به صورت خفیف است به شدت کارآمد باشد:

  • اعتماد به خلبان: بهتر است بدانید که خلبان های هواپیما ها دوره های بسیار طولانی و سخت ایرانی را پشت سر گذاشته اند و تسلط کافی را بر هواپیما دارند به خلبان ها به خوبی می دانند که هیچ گونه سهل انگاری شغل آن ها نباید وجود داشته باشد. پس اعتماد به خلبان باعث می شود که کمی از میزان اضطراب شما کاسته شود.
  • آشنایی با توربالانس: کسانی که تجربه پرواز داشتند به خوبی می دانند که توربالانس همان دست اندازهای هوایی هستند که هواپیما را به لرزش در می آورند و ممکن است این لرزش باعث ایجاد استرس می شود ولی لزوما این چاله های هوایی خطرناک نیستند و اگر سرنشین کمربند ایمنی خود را بسته باشد خطری او را تهدید نمی‌کند.

از دیگر راهکارهای غلبه بر ترس از پرواز می توان به:

تمرکز بر روی تنفس، پرت کردن حواس، انجام مدیتیشن قبل از پرواز، باخبر کردن همراه خود، صحبت با مهماندار ها، پرهیز از مصرف کافئین، مصرف قرص های آرام بخش زیر نظر پزشک متخصص در صورت به وجود آمدن شرایط بحرانی اشاره کرد.

دسته بندی : رپرتاژ آگهی

لایف سرور تبليغات

برچسب ها :

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

انتشار یافته : بدون ديدگاه
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.