تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات

تجربه کاربری (UX) از جمله مفاهیمی است که تعریفی گسترده ای دارد و اگر از چندنفر بخواهید آن را برای شما توضیح دهند، هر کدام تعریفی متفاوت ارائه خواهند داد. ولی به طور کلی طراحی تجربه کاربری (UX) به معنای:

 

طراحی موثر همه ی جنبه های تجربه کاربر در هنگام استفاده از محصول یا خدمات است.  تجربه کاربری (UX)  از جمله حوزه های علمی بین رشته ای محسوب شده و افرادی با زمینه های علمی و تخصصی مختلف وارد آن می شوند، زمینه هایی مانند: طراحی گرافیک، روانشناسی، تحقیق و … که موجب می شوند ما به درک بهتری از رفتار و حالات روحی انسان رسیده و بدانیم چگونه یک محصول (مانند وبسایت) را طراحی کنیم تا کاربر علاوه بر راحتی در استفاده از آن، حال خوبی را نیز تجربه کند.

 

برای درک بهتر تجربه کاربری (UX) در طراحی محصول به دو تصویر زیر که هرکدام نشان دهنده یک توستر نان می باشند توجه کنید:

 

در تصویر ۱ یک توستر ساده نشان داده شده که اگر چه کار توست نان را انجام می دهد، اما کاربر باید با کشیدن دکمه ای به پایین نان را گرم کند. اما در تصویر ۲ یک توستر با تجربه کاربری بهتر نمایش داده شده که کاربر می تواند با فشردن (و نه کشیدن) دکمه به راحتی کار توست نان را انجام دهد. علاوه بر آن می تواند شروع یا پایان فرآیند گرم شدن نان را از روی توستر مشاهده کند و حوصله اشسر نرود. همانطور که مشخص است هر دوی این توسترها کار یکسانی را انجام می دهند اما تجربه متفاوتی را برای کاربر در هنگام استفاده از آن ایجاد می کنند.

 

 

۶ نکته مهم در طراحی تجربه کاربری سایت (Web UX)

موارد مختلفی بر روی تجربه کاربر در هنگام استفاده از یک سایت اثر می گذارد و امروزه بهبود تجربه کاربری به امر مهمی در طراحی سایت تبدیل شده است. گوگل نیز در چند سال اخیر به کیفیت تجربه کاربری سایت ها اهمیت بیشتری داده و رتبه سایت هایی را که تجربه بهتری به کاربران خود ارائه می دهند را در صفحه نتایج جستجو ارتقا می دهد. در واقع تجربه کاربری سایت هم اکنون فاکتور مهمی در سئو (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو) محسوب می شود. در ادامه به ۶ نکته مهم برای بهبود تجربه کاربری سایت ها اشاره شده است.

 

 

۱. اهمیت محتوا در تجربه کاربری سایت

محتوای سایت به مجموعه مطالبی گفته می شود که موجب اطلاع بازدیدکننده از حوزه ی فعالیت، محصولات، خدمات و … آن سایت می شود. محتوای سایت فرمت های مختلفی مانند: متن، عکس، صوت، ویدیو، فایل PDF و … دارد که هر کدام کاربرد مختص خود را دارند. پس از سال ۲۰۱۱ و با آپدیت الگوریتم های موتور جستجوی گوگل، تولید محتوای با کیفیت برای سایت اهمیت زیادی پیدا کرد و بازاریابی محتوایی در اینترنت به سرعت رشد کرد. سایت ها برای جذب کاربران و ایجاد تعامل با آن ها نیاز به تولید محتوای با کیفیت دارند، اینگونه با ایجاد ارزش برای مخاطبان خود فرآیند فروش محصولات و خدمات‌شان را نیز ساده تر می کنند.

 

 

۲. تاثیر لحن یا شیوه بیان مطالب در تجربه کاربری سایت

داشتن لحن یا شیوه بیان یکسان در ارائه محتوا و پیام به مخاطبان سایت، اهمیت زیادی داشته و رعایت پیوستگی لحن در سراسر محتوای سایت امری ضروری است. استفاده از لحن مناسب ارتباط مستقیمی با نوع مخاطبان هدف سایت دارد، برای مثال اینکه اکثر مخاطبان سایت را نوجوانان محصل تشکیل می دهند یا مدیران شرکت ها، به کلی بر روی لحن و شیوه بیان مطالب تاثیر می گذارد.

 

 

۳. کاربرد پذیری سایت

کاربرد پذیری یک سایت به طور ساده به معنای آن است که: کاربر بتواند بدون مشکلی فعالیت مورد نظر خود را در سایت انجام دهد.

 

کاربرد پذیری با تجربه کاربری (UX) تفاوت داشته و به گونه ای زیر مجموعه آن است. طراحی تجربه کاربری (UX) مفهوم کلی تری بوده و یک سایت زمانی می تواند تجربه کاربری خوبی داشته باشد که برای کاربر خود کاربرد پذیر نیز باشد.

 

 

۴. تاثیر برندینگ در تجربه کاربری سایت

هر سایتی به بازدیدکنندگان خود احساس خاصی را منتقل می کند. این احساس در واقع همان جز اصلی برندینگ سایت در فضای آنلاین است. اینکه کاربر با ورود به سایت و مشاهده صفحات مختلف آن چه احساسی را تجربه می کند، احساساتی مانند: سرعت، سادگی، کیفیت، زیبایی هنری، تجمل و … همگی بر روی برندینگ سایت تاثیر می گذارند. اگر سایتی برندسازی اینترنتی مناسبی داشته باشد، کاربران آن را به خاطر خواهند سپرد و در آینده دوباره از آن بازدید می کنند و احتمال اینکه مشتری محصولات و خدمات آن سایت شوند نیز افزایش می یابد.

 

 

۵. اهمیت عکس و ویدیو در تجربه کاربری سایت

محتوای تصویری سایت از جمله عکس، ویدیو، انیمیشن و … در کمک به فهم مطالب و هدف سایت توسط کاربران بسیار موثر می باشد. رعایت کیفیت و استانداردهای گرافیکی در محتوای تصویری سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده که متاسفانه بسیاری از صاحبان سایت ها زمان کافی را به آن اختصاص نمی دهند. محتوای تصویری نسبت به محتوای متنی، تاثیر و نفوذ بیشتری بر ذهن کاربر داشته و در نتیجه گیری وی از اینکه آیا سایتی تجربه و حس خوبی را به او ارائه داده یا نه، به شدت موثر است.

 

 

۶. لزوم طراحی صحیح فرآیندهای سایت

طراحی فرآیندهای یک سایت شامل بخش های مختلفی بوده و با توجه به موضوع آن سایت متفاوت می باشد. برای مثال کاربر در یک سایت فروشگاه اینترنتی باید چه مراحلی را طی کند تا کالای مورد نیاز خود را خریداری کند، یا یک فرد در سایت دانلود نرم افزار باید از چندین صفحه عبور کند تا نهایتا به لینک اصلی دانلود برسد. طراحی ساده و استاندارد فرآیندهای سایت نقش مهمی را در رضایت کاربران ایفا کرده و اگر به درستی طراحی نشود، موجب منصرف شدن درصد زیادی از کاربران از تکمیل فرآیند و به طور مثال انصراف از خرید خواهد شد.

 

رعایت ۶ نکته ذکر شده در بالا می تواند در بهبود کیفیت تجربه کاربری سایت ها تاثیر مثبتی بگذارد و فرآیند تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتریان بالقوه و تبدیل مشتریان بالقوه به خریداران نهایی را تسهیل نماید.

دسته بندی : آموزش

لایف سرور تبليغات


مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

انتشار یافته : بدون ديدگاه
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.


خرید vpn
تبليغات